Maailman kovimmat korjaushankkeet

,

Riley suuntaa sukeltajien paratiisiin Curaçaoon, mutta vedenalainen seikkailu ei ole lähelläkään lomaa. Hän ja huipputiimi teollisuussukeltajia ovat kovan urakan edessä. Heidän on asennettava ja poistettava 50-tonnin peräsin valtavasta rautamalmin kuljetusaluksesta, joka on matkalla Kiinaan. Riley on mestarikorjaaja maalla, mutta tällä työmaalla hän on kuin kala kuivalla maalla. Tämä on yksi suurimmista vedenalaisista korjaustöistä, joita on koskaan yritetty, mutta aikaa on vähän ja miljoonat pelissä.

korosta Korostus

Tulevat lähetykset

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Riley suuntaa sukeltajien paratiisiin Curaçaoon, mutta vedenalainen seikkailu ei ole lähelläkään lomaa. Hän ja huipputiimi teollisuussukeltajia ovat kovan urakan edessä. Heidän on asennettava ja poistettava 50-tonnin peräsin valtavasta rautamalmin kuljetusaluksesta, joka on matkalla Kiinaan. Riley on mestarikorjaaja maalla, mutta tällä työmaalla hän on kuin kala kuivalla maalla. Tämä on yksi suurimmista vedenalaisista korjaustöistä, joita on koskaan yritetty, mutta aikaa on vähän ja miljoonat pelissä.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Otamme käyttöön auringon voiman, jotta voimme hyödyntää Yhdysvaltain ainutta heijastavaa aurinkovoimatornia. Riley liittyy joukkoon, joka nostaa kaksi 65-tonnista boileria 48 metrin korkeuteen kahden tornin huipulle ja kiinnittää ne 24 000 peilin yläpuolelle. Yksikin lipsahdus ja seuraa paljon pahempaa kuin vain seitsemän vuotta epäonnea.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Tämä on Rileyn isoin korjaushomma tähän asti. Kyseessä on ympärysmitaltaan 27 km:n pituinen kone, joka on 7 miljardin dollarin arvoinen. Large Hadron Collider on suurin koskaan rakennettu törmäytin. Se on valtava tieteellinen työkalu, joka on haudattu 90-metrin syvyyteen maan alle. Se on kahden maan pituinen, ja se on tarkoitettu luomaan olosuhteet, jotka vallitsivat miljardisosasekuntia alkuräjähdyksen jälkeen. Se voi olla avain universumin salaisuuksien avaamiseen, mutta siinä on yksi pikku ongelma. Se on rikki. Rileyn on korjattava viimeinen kriittinen osa Large Hadron Collider -törmäyttimestä, jotta ihmisen suurin tiedeseikkailu sitten kuuhun laskeutumisen jälkeen saa jatkua.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Riley ostaa lipun ja liittyy yleisöön. Miljoona työmatkalaista tulossa ja menossa on tavallinen päivä Yhdysvaltain viidenneksi suurimmassa julkisessa matkustusjärjestelmässä. Juna on tulossa aina muutaman sekunnin välein. Kulissien takana toiminta on vielä kiireisempää, kun tuhannet työntekijät kamppailevat pitääkseen valtavan järjestelmän toiminnassa kellon ympäri.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Riley liittyy todella hengenvaarallisia töitä tekevien joukkoon aina Hooverin padon huipulta Niagaran vesiputouksien lähellä oleville kallioille. Hän auttaa korvaamaan vanhan iskunvaimentimen korkealla Las Vegasin korkeimman rakennuksen reunalla, korjaa turbiinin siiven satojen metrien korkeudessa ja poistaa kiviä kalliolta, joka on yhden maailman kuuluisimman vesiputouksen yllä. Yksi asia on varmaa: näissä korkeuksissa työskentely saa Rileyn arvostamaan maata jalkojensa alla aivan uudella tavalla.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Riley kiipeää kolmella Yhdistyneen kuningaskunnan tunnetuista silloista: Towerin sillalla, historiallisella Forthin sillalla ja Forth Roadin sillalla. Kaikki kolme ovat kiperiä korjauskohteita. Lontoossa lyijyongelmainen ja kuuluisa Towerin silta tarvitsee apua. Skotlannissa taas kaikki on korkealla. Riley auttaa rakentamaan veden yllä telineitä ylhäältä alas roikkuen seipäässä yli 110 metrin korkeudessa vauhdilla kulkevien junien yllä. Ikääntyneellä vaijerisillalla Riley liikkuu alas 90-metristä vaijeria ja heiluu ilmassa viedäkseen datakaapeleita huipputekniseen tarkkailujärjestelmään.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Riley suuntaa Codyn kukkuloille Wyomingiin rakentamaan uudelleen yhtä maan ensimmäisistä hiihtohisseistä. Tämä ei ole mikään perinteinen korjaushomma. Takamailla rakentaminen vaatii käyttöön yhden vankimmista olemassa olevista helikoptereista. Sitä käytetään nimittäin nostokurkena.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

San Franciscon Bay Bridgeä on korjattu aina vuoden 1989 maanjäristyksestä lähtien. Jos siihen osuu iso järistys, voi seuraus olla tuhoisa. Insinöörit ovat jo aloittaneet uuden sillan rakentamisen, mutta kestää pitkään ennen kuin se on valmis. Kun Riley on valvomassa, kaupunki sulkee sillan neljäksi päiväksi väliaikaista korjausta varten. Panokset ovat kovat, sillä kaikki viiveet aiheuttavat valtavia ruuhkia lahden alueella.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Riley suuntaa San Franciscon lahteen, jossa sadoilla työntekijöillä on vain 15 päivää aikaa hinata luksusristeilijä vedestä ja korjata se. 260-metrisellä risteilijällä on isoin ongelma, jonka alus voi kohdata: vettä pääsee sen sisään. Kukaan ei tiedä tarkalleen, mikä vuotaa. Korjaajat sukeltavat pedon vatsaan paikantamaan vuotoa. Heidän on tehtävä töitä vuorokauden ympäri, koska vain kahden viikon kuluttua 2 000 uutta ja mahtavasta lomasta maksanutta matkustajaa on valmiina lähtemään merellä. Jos laivaa ei korjata ajoissa, moni matkustaja pettyy ja vaatii rahansa takaisin. Maine ja hirvittävä määrä rahaa ovat vaakalaudalla.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Oletko koskaan ajatellut karkaavasi ja liittyväsi sirkukseen? Tässä on tilaisuutesi. Liity Rileyn seuraan, kun hän matkaa Las Vegasiin auttamaan korkealentoista Cirque du Soleil -sirkusta ratkaisemaan show’n huippukohdan ongelman. Show rakentuu maailman suurimman ja teknologisesti edistyneimmän teatterilavan ympärille, mutta se on rikkoutumassa. Huipputiimille asiantuntijoita, jotka korjaavat sitä uudenveroiseksi, projekti on hyppy tuntemattomaan ilman turvaverkkoa. Sitä ei ole koskaan yritetty. Näyttelijöille ja akrobaateille kyse on elämästä ja kuolemasta, sille he käyttävät 40-tonnista lavaa joka ilta. Syntisessä kaupungissa Riley menee edestakaisin katua ja liittyy eri ryhmien joukkoon, kun nämä taistelevat kelloa vastaan pitääkseen maailman upeimmat näytökset pyörimässä. Heille epäonnistuminen ei ole vaihtoehto. Esityksen täytyy jatkua.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Riley lähtee villille matkalle, kun rakennamme maailman pisintä vesivuoristorataa uuden uskomattoman teknologian avulla. Se voi muuttaa huvipuistolaitteiden ja modernin matkustajaliikenteen tulevaisuuden.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Vanha tv-antenni, joka on ollut osa San Antonion horisonttia jo lähes kuusikymmentä vuotta, on todellakin nähnyt parempia päiviä. Se on otettava alas ennen kuin se kaatuu. Mutta miten keskellä kaupunkia voidaan pudottaa jotain niin raskasta ja vaikeaa ohjata yli 150 metriä maahan? Riley lyöttäytyy yhteen useiden korkeanpaikankorjaajien joukkoon, jotta näkee lintuperspektiivistä yhden kaikkein vaarallisimmista korjauskeikoista, joilla on ollut.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Riley suuntaa yövuoroon Salt Lake Cityssä, Utahissa. Hänellä on vain päivä aikaa toteuttaa lähes mahdoton urakka: hänen on nostettava 130 000-kiloinen silta kahden rakennuksen väliin, kun tilaa on vain muutama tuuma. Tässä ei ole varaa virheisiin. Nostossa on monenlaisia ongelmia. Se pitää tehdä kiireisellä keskusta-alueella ja keskellä yötä. Onkin reilua sanoa, että olosuhteet eivät ole ihanteelliset. Tarvitaan ihme ja paljon kovaa työtä, jotta tämä korjaus onnistuu.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Epätoivottu vieras nököttää keskellä turkishylkeiden tärkeintä parittelualuetta pohjoisella Tyynellämerellä. Se vie arvokasta tilaa ja vaarantaa hylkeen pentujen hengen joka vuosi. Ocean Clipper -kalastusalus osui maihin lähes kaksikymmentäviisi vuotta sitten. Nykyään se on ruosteinen kuolemanloukku ja sen on mentävä. Riley liittyy pelastushenkilöistä koostuvaan huippuryhmään, kun he lähtevät Beringinmeren petollisille vesille poistamaan hylkyä ennen kuin hylkeet saapuvat.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

NASAn DSS-14 Mars -antenni on tukenut avaruustutkimusta aina vuodesta 1966, kun se ensimmäisen kerran käynnistettiin. Nyt massiivinen lautanen ei enää toimi kunnolla. Se pitää sammuttaa isoja korjauksia varten. Kun antennia on käytetty ympäri vuorokauden vuosikymmenten ajan, sen osissa alkaa näkyä vakavia kulumia. Jotta se saadaan toimimaan taas hyvin, kurkistamme lähes 3 miljoonan kilon jättiläisen korin alle vaihtaaksemme kriittisen osan valtavasta hydrostaattisesta laakerista, jotta lautanen voi jatkaa akuutteja jäljitystoimiaan.

Edelliset lähetykset

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Riley ottaa vastaan homman, joka tuottaa ihmisille sähköä. Hän kokoaa valtavan tuulivoimalan. Tämän hirviömäisen koneen nostaminen maasta vaatii kolmen massiivisen osan saamista 67-metrisen tornin huipulle. Kovat tuulet, raskaat kuormat ja korkealla tehtävät viritykset tekevät varmasti vaikutuksen, kun ryhmä taistelee toteuttaakseen Rhode Islandilla Portsmouthin yhteisön unelman energiaomavaraisuudesta.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Kiinnitä turvavyöt, sillä nyt suunnataan pois Maapallolta. Tätä korjausta varten menemme katsomaan satelliitin laukaisua. Huipputeknisen laitteen toimittaminen avaruuteen vaatii kaksitoistakerroksisen talon kokoisen raketin ja valtavasti räjähdysvoimaa. Kyseinen työ pitää tehdä yhdessä maailman syrjäisimmistä paikoista eli Ranskan Guayanalla. Tämä Ranskan Etelä-Amerikassa sijaitseva osa on lyhyen matkan päässä päiväntasaajasta, mutta kaukana modernista maailmasta. Kun kello laskee nollaan, Riley on katsomassa yläpuolelta erästä maailman hienointa näkyä eli avaruuteen sinkoutuvaa rakettia.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Riley kilpailee kelloa vastaan padotakseen joen ja vaihtaakseen yhden lukoista, jotka säätelevät vedentasoa kiireisellä rahtialueella. Yksi väärä liike ja puoli miljoonaa litraa vettä voi päästä vapaaksi.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Jättiproomu. Sean Riley on mukana siirtämässä lähes 300 tonnin painoista proomua, jonka hirmumyrsky Gustav paiskasi Mississippin liepeillä sijaitsevan kanavan rannalle. Dokumenttisarja, National Geographic.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Ylikulkusilta. Sean Riley liittyy sillanrakentajien porukkaan. Tänään selviää, miten yli miljoona kiloa painava viisikaistainen ylikulkusilta saadaan yhtenä kappaleena paikoilleen. Dokumenttisarja, National Geographic.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Alaskan öljyputki. Ohjelmassa vaihdetaan venttiili Trans-Alaskan öljyputkeen. Kun ollaan tekemisissä raakaöljyn kanssa, räjähdysvaara on alati läsnä. Dokumenttisarja, National Geographic.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Jättiantenni. Sean Riley liittyy ryhmään, jonka tehtävänä on vaihtaa viallinen antenni tv-mastoon. Ongelmana on vain se, että masto on 600-metrinen ja antenni painaa 5 000 kiloa. Amerikkalainen tosi-tv-ohjelma.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Atacaman autiomaassa olevan observatorion teleskoopin valtava peili kaipaa puhdistusta ja uutta päällystystä, mutta kaikki ei suju suunnitelmien mukaan. Dokumenttisarja, National Geographic.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Ohjelmassa perehdytään vanhan sähköverkon uusimiseen. Riley pääsee vaihtamaan vanhaa kaapelia uuteen ja korjaamaan linjan vaurioita helikopterista käsin. Dokumenttisarja, National Geographic.

Maailman kovimmat korjaushankkeet

Ohjelmassa asennetaan uusi moottori loistoristeilijään. Laiva nostetaan telakalle, ja sen kylkeen joudutaan tekemään iso aukko, jotta moottori saadaan sisään. Dokumenttisarja, National Geographic.
Tiesitkö, että voit lisätä Iltapulun kotivalikkoosi kuten sovelluksen?

1. Paina alalaidan Jaa -painiketta.
2. Valitse Lisää Koti-valikkoon.