, Yle Vega
Det här är Yle nyheter på lätt svenska onsdagen den 11 mars 2026. Jag heter Emil Friman, god dag. — Många unga i Finland känner sig oroliga för framtiden. De unga känner press att hitta ett jobb och att få en utbildning. De flesta vill studera vidare, men det är svårt att få ett jobb. Många är också oroliga för världsläget och klimatet. Fler än hälften ser negativt på framtiden. Experter säger att unga behöver stöd och att vuxna ska lyssna på dem. — Finland planerar en digital plånbok i mobiltelefonen. Med den kan du till exempel visa din ålder eller bevisa vem du är på nätet. Plånboken kommer också att kunna innehålla andra digitala kort, till exempel gymkort. Den digitala plånboken ska vara frivillig. Det betyder att ingen måste använda den. Enligt planen ska den digitala plånboken vara klar i slutet av det här året. — Nu ska det handla om en brand i Schweiz. En buss började brinna i staden Kerzers, nära Schweiz huvudstad Bern. Minst sex personer dog. Flera personer blev skadade och är nu på sjukhus. Polisen tror att någon tände på bussen med flit. Schweiz president säger att han är ledsen för det som har hänt. Polisen ska fortsätta undersöka varför bussen brann, och vad som egentligen har hänt. — Nu till det senaste om kriget i Mellanöstern. Israels militär säger att de har fortsatt attackerat Irans huvudstad Teheran. Journalister hörde flera explosioner i staden. Israel har också attackerat Libanons huvudstad i Beirut. Minst fem personer har dött där. Attacken riktades mot ett område där gruppen Hizbollah finns. Hizbollah och Israel är fiender, eftersom Hizbollah samarbetar med Iran. Samtidigt säger USA att landets militär har förstört flera iranska fartyg nära Hormuzsundet. Hormuzsundet är en viktig sjöväg för handel och olja. — Nu ska det handla om flygresor. Flygbiljetter kan bli dyrare i Europa. Flera flygbolag lägger till en extra avgift på sina flygbiljetter. Avgiften beror på att flygbränsle har blivit dyrare. Det hänger ihop med kriget i Mellanöstern. Hur mycket priset stiger beror på hur lång flygresan är. Också det finländska flygbolaget Finnair säger att deras biljetter kan bli dyrare. Men Finnair inför ingen extra avgift just nu. — Det här var dagens Yle nyheter på lätt svenska.
📺 Iltapulun TV-visa
Visa alkaa mainoksen jälkeen.


